8فوریه 2022- خوردن شام نزدیک به زمان خواب، زمانی که سطح ملاتونین درون زا بالا است، با کاهش ترشح انسولین و کاهش تحمل گلوکز همراه است، که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.محققان همچنین دریافتند افرادی که حامل آللG در ژن گیرنده ملاتونین 1b(MTNR1B) هستند، پس از خوردن شام دیرهنگام، اختلال بیشتری را در تحمل گلوکز تجربه می کنند.

دکتر Richa Saxena، محقق ارشد مرکز ژنومیک پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: در افرادی که بطور طبیعی شام را دیروقت می خورند[در اسپانیا]، ما زمان بندی زودهنگام و دیرهنگام شام را با تجویز یک نوشیدنی گلوکز، شبیه سازی کردیم و اثرات آن را بر روی کنترل قند خون طی 2 ساعت با هم مقایسه نمودیم. ما همچنین نتایج را در حاملان آللG ژن گیرنده ملاتونین با افرادی که حامل این الل نیستند، مقایسه کردیم.

دکتر مارتا گارولت، سرپرست تیم تحقیق و استاد فیزیولوژی و تغذیه، در دانشگاه مورسیا، در اسپانیا، گفت: ما دریافتیم که خوردن دیر هنگام شام، کنترل قند خون را در کل گروه مختل می‌کند. این اختلال در کنترل قند خون عمدتاً در حاملان خطر ژنتیکی مشاهده شد که حدود نیمی از افراد شرکت کننده را تشکیل می‌دادند.

پرفسور Scheer، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر برنامه Chronobiology پزشکی در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، گفت: نتایج مطالعه ی ما ممکن است در تلاش برای پیشگیری از دیابت نوع 2 مهم باشد.یافته‌های ما برای حدود یک سوم از جمعیت جهان صنعتی که نزدیک به زمان خواب غذا مصرف می‌کنند، و همچنین سایر جمعیت‌هایی که در شب غذا می‌خورند، از جمله کارگران شیفت کاری، یا افرادی که جت لگ یا اختلالات خوردن شبانه را تجربه می‌کنند، و کسانی که به طور معمول از مکمل های ملاتونین نزدیک به غذا استفاده می کنند، قابل استفاده است.

محققان گفتند: نتایج ما نشان می‌دهد که افراد باید از خوردن غذا، از۲ساعت مانده به زمان خواب خود، اجتناب کنند.

پرفسور Scheer، گفت: مطالعه ی ما بیماران مبتلا به دیابت را شامل نمی شود، بنابراین به مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر زمان غذا و ارتباط آن با ملاتونین و تنوع گیرنده در بیماران مبتلا به دیابت نیاز داریم.

یافته‌های حاصل از این مطالعه متقاطع تصادفی،اخیراً در Diabetes Care منتشر شده است.

ملاتونین نقش کلیدی در متابولیسم گلوکز دارد

محققان توضیح دادند که ملاتونین، هورمونی که عمدتاً در شب ترشح می شود و به کنترل چرخه خواب و بیداری کمک می کند، معمولاً حدود 2 ساعت قبل از خواب، افزایش می یابد.

کشفMTNR1B ، به عنوان "یک ژن مرتبط با دیابت نوع 2 " نشان می دهد که نقش ملاتونین فراتر از خواب و تنظیم ریتم شبانه روزی است و در متابولیسم گلوکز نقشی کلیدی دارد.

با این حال، اینکه ملاتونین باعث بهبود یا اختلال در کنترل گلوکز می شود، مورد بحث است و تأثیر ژنوتیپ های MTNR1B بر کنترل گلوکز هنوز مشخص نیست.

دکتر ساکسناگفت: ما تصمیم گرفتیم که تاثیر دیرخوردن شام را که معمولاً با افزایش سطح ملاتونین رخ می دهد، بر اختلال کنترل قند خون بررسی کنیم.

برای بررسی این موضوع، محققان از 845 بزرگسال اسپانیایی که بین 18 تا 70 سال سن داشتند و به دیابت مبتلا نبودند، ثبت نام کردند.میانگین سنی شرکت کنندگان 38 سال و 71 درصد زن بودند. میانگین شاخص توده بدنی آنها (BMI) 25.7 کیلوگرم بر متر مربع و 18 درصد چاق بودند.به طور متوسط، آنها معمولاً در ساعت 21:38 شام می خوردند و در ساعت 24:32 به رختخواب می رفتند.

تجزیه و تحلیل DNA از نمونه های خون شرکت کنندگان نشان داد که 50 درصد دارای ژنوتیپ CC از ژن  MTNR1B، 40درصد دارای ژنوتیپ CG و 10 درصد دارای ژنوتیپ GG بودند.

هر شرکت کننده تحت دو آزمایش تحمل گلوکز خوراکی قرار گرفت.آنها به مدت 8 ساعت ناشتا بودند و سپس یک ساعت قبل از خواب (شبیه سازی برای یک شام دیرهنگام) یا 4 ساعت قبل از خواب (شبیه سازی برای یک شام زودهنگام) یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی 75 گرمی 2 ساعته را انجام دادند.سپس در یک شب دیگر در وقت شام بصورت مخالف آزمایش را تکرار کردند.

میانگین مقادیر ملاتونین سرم بعد از شام دیرهنگام، 3.5 برابر بیشتر از ملاتونین پس از خوردن شام دراوایل شب بود، که منجر به کاهش 6.7 درصدی سطح انسولین زیر منحنی (AUC) و افزایش 8.3 درصدی سطح گلوکز زیر منحنی شد.

تفاوت های ژنوتیپی در تحمل گلوکز، به کاهش عملکرد سلول های بتا نسبت داده شد.محققان گفتند: این نتایج تأیید می‌کند که دیرخوردن شام به‌طور حاد در تحمل گلوکز از طریق نقص در ترشح انسولین، اختلال ایجاد می‌کند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/968075#vp_2